Sunt token-urile nefungibile (NFT) destinate unui singur scop? Au acaparat cu siguranță lumea de colecție a artei și a digitalului, strângând milioane de dolari pentru o muțime de artiști de renume și (mai ales) pentru NBA, dar ce altceva pot face?
Ei bine, având în vedere că NFT este în esență un standard tehnic pentru crearea și identificarea obiectelor digitale unice, utilizarea sa se extinde cu mult dincolo de lumea digitală a artei și colecțiilor. De la bilete la certificate de asigurare și nume de domenii, ori de câte ori un obiect poate fi reprezentat digital, NFT-urile pot juca un rol important.
Desigur, dacă aplicarea NFT-urilor se extinde vreodată dincolo de artă și colecționare într-o amploare mai mare, rămâne o întrebare deschisă. Totuși, cei din interiorul industriei sunt de acord că tokenul nefungibil este aici pentru a rămâne.
NFT-urile: mai mult decât un moft?
Criticii ar clasifica probabil NFT ca o altă modă (legată de cripto), folosită pentru a genera publicitate suplimentară și bani (ceea ce au și făcut) pentru industria cripto și o mică minoritate de elite (de exemplu, Kings of Leon și Grimes), dar cu puțin real în utilizare pentru marea majoritate a persoanelor fizice și a întreprinderilor.
Cu toate acestea, nu toată lumea împărtășește o asemenea viziune. Pentru analistul de cercetare al Messari, Mason Nystrom, token-urile nefungibile sunt un standard tehnic util în mod legitim, cu o gamă largă de aplicații potențiale.
„Există diferite aplicații potențiale pentru NFT-uri dincolo de colecționare, inclusiv nume de domenii (de exemplu, Ethereum Name Service), produse financiare precum creditele de carbon (de exemplu, Nori), bilete la evenimente, jocuri, certificate de autenticitate (de exemplu, Treum) și multe altele. Orice activ nativ digital care are un set mare de informații unice poate fi emis ca NFT ”, a declarat el.
Dragan Boscovic, profesor de cercetare în informatică la Universitatea de Stat din Arizona, este de asemenea de acord că NFT-urile ar putea fi utilizate în diverse scopuri. În special, el subliniază certificatele ca fiind un domeniu promițător.
„Orice certificat digital care face obiectul verificării originii și a proprietății este o aplicație NFT bună. Poate fi titlul unei mașini, certificatul de asigurare al casei / proprietății, permisul, cardul angajatorului sau ceva mai simpatic, cum ar fi un album foto blocat într-o capsulă a timpului și lansat / publicat la împlinirea a 40 de ani ”, a spus acesta.
Exemple emergente
Există deja semne că NFT-urile sunt utilizate pentru mai mult decât simpla artă. La sfârșitul lunii martie, de exemplu, firma elvețiană WISeKey International Holding a anunțat că lansează un ceas bazat pe NFT.
Practic, ceasul va conține un certificat digital încorporat, care valorifică un element sigur cu o pereche de chei public-private criptografice unice pentru acesta. Cheia publică va fi un NFT pe blockchain-ul Ethereum (ETH), care împreună cu cheia privată de pe ceas vor dovedi că ceasul este autentic.
Acest lucru arată cum NFT-urile pot fi utilizate pentru a valida autenticitatea, cu marca de modă Overpriced. ™ (da, așa se cheamă cu adevărat), lansând spre sfârșitul lunii martie un hanorac legat de NFT care funcționează pe linii similare. Există, de asemenea, o piață în continuă creștere a obiectelor bazate pe NFT, care pot fi vândute și utilizate în jocurile video, Atari anunțându-și recent mutarea în spațiu.
Se poate spune că astfel de exemple rămân totuși destul de rare, majoritatea anunțurilor noi cu și despre NFT făcând referire la platforme pentru colecționare sau vânzări de opere de artă. Legenda NFL, Tom Brady, a anunțat recent lansarea platformei de colecție Autograph, în timp ce licitațiile de milioane de dolari ale operelor de artă NFT par să primească cea mai mare parte a atenției mass-media.
În același timp, prețul mediu al NFT-urilor vândute a scăzut cu aproximativ 70% de la mijlocul lunii februarie, potrivit datelor de la nonfungible.com. Acest lucru pare să sprijine scepticii care cred că token-urile nefungibile sunt o tendință trecătoare și că nu au cu adevărat o posibilă aplicare mai largă.
Părerile comentatorilor
Cu toate acestea, chiar și comentatorii care au văzut nebunia actuală cu oarecare amuzament tind să fie de acord că NFT-urile sunt aici pentru a rămâne.
„NFT-urile sunt probabil aici pentru a rămâne și cu siguranță au o anumită valoare”, a spus Alex Osterwalder, elvețian consultant și teoretician în afaceri, „Cu toate acestea, este una dintre multele tendințe diferite … Accentul pe acest cuvânt cheie special este teatrul de inovație în cele mai bune condiții”.
Și cifrele din industria criptomonedelor estimează, de asemenea, că NFT-urile vor rămâne în joc.
„În primul trimestru al anului 2021, au existat peste 1,1 miliarde USD în volum NFT. Mai important, NFT-urile au potențialul de a obține o adoptare mult mai largă, dar potențialul de piață mai mare există în afara colecționarilor în nume de domenii, produse financiare, documente online, jocuri și noi piețe care sunt create din protocoale criptografice precum Uniswap (de exemplu, în V3 Uniswap , utilizatorii care furnizează capital protocolului vor primi un NFT care reprezintă cererea lor de taxe) „, a spus Mason Nystrom.
Dragan Boscovic se așteaptă, de asemenea, ca NFT-urile să rămână pe termen lung, NFT ajutând tehnologia blockchain să își realizeze potențialul ca „o nouă metodă de a face afaceri”, prin care un blockchain este o sursă de încredere între părțile implicate în diferite tranzacții și contracte.
„Dacă vindeți arta dvs., nu este nevoie de intermediari precum galerii. Dacă sunteți proprietarul unei mașini implicate în vânzarea sau cumpărarea unei mașini, nu este nevoie să vă vizitați DTO-ul local etc. Este automatizat prin contracte inteligente și securizat prin protocolul blockchain ”, a concluzionat el.